zondag 20 maart 2011

In het Antonius

Even wat medische verhalen; als je dat niet wilt ga dan naar ditjes en datjes.

Na een aantal onderzoeken te hebben ondergaan lig ik er nu "in".
Vooraf wil ik vast stellen dat de overweldigende zorg en kennis waarmee ik wordt omringd mij gerust stelt en ook een warm gevoel geeft voor de soms  koel over komende allopathische geneeswijze.

De onderzoeken zoals eerder vermeld waren een Duplex op de halsslagaders
(klik op de link als je meer wilt weten) waarbij gekeken werd of ik geen cholestorolpropjes heb waardoor bij het volgende onderzoek (TC-Doppler onderzoek) er stolsels los zouden kunnen schieten met desastreuse gevolgen.

Bij het TCD onderzoek wordt het effect gemeten op de bloedcirculatie in de hersenen als een van de 2 slagaders wordt dicht gedrukt. Als het goed is zijn de linker en rechter circuits met elkaar verbonden en kunnen ze het van elkaar overnemen als een van de twee geblokkeerd zou raken! Wat een geweldige RAID  configuratie   (Simpele uitleg: redundantie binnen een computer disk configuratie om geen gegevens kwijt te raken als een van de disk defect zou raken).

Ook tijdens de operatie zal een continu monitoring van de hersenactiviteit plaats vinden, kwam ik te weten door verder te vragen of de resultaten van de scan gebruikt werden om ze na de operatie te vergelijken. Dat was dus niet het geval, het was bedoeld om vooraf te weten hoe de hersenen zich gedragen bij afsluiten van een vat. Een mooi vak laborant in de fysiologie: combinatie van techniek en mensenwerk. Er zin meerdere vakken waar ik achteraf in verzeild had kunnen geraken....

Ditjes en datjes
Ongemerkt leer ik steeds meer van het menselijk lichaam kennen wat mij dwingt tot een nog grotere mate van verwondering en respect voor de natuur, of welk woord je eraan wilt geven. Toch het verkeerde vak gekozen, zoals mijn zus Sonja een keer voorzichtig polsde?

Ik zit hier op een terrasje buiten in een hart verwarmende zon dit bericht te tikken. Het aantal afnemende zaken dat ik nog wilde afronden geeft me de gemoedsrust om dit te doen. Tussen twee acculadingen van de laptop in heb ik het boek over het leven van Gandhi weer eens gelezen en me verwonderd over de betekenis van het begrip Sathyagraha wat Dominic Barter ook hanteert: geweldloos verzet en je overgeven aan de heersende wetgeving. Het was een herbeleving van een lang geleden gelezen boek, wat me deed realiseren dat je net zo veel kunt lezen zonder dat het beklijft, zonder internalisatie. Conclusie: ik heb nog heel wat te lezen en ben blij met het kruisen van mijn pad van wat me te wachten staat. Immers dat heeft me de ruimte gegeven om alle boeken te herschikken en door m'n handen te laten gaan.

Het is op afdeling F3 heel rustig, 's avonds 1 verpleegkundige die de hele afdeling runt en 's nachts ook. Fijn dat vrienden en familie de tocht nog voor de operatie naar Nieuwegein ondernemen, waardoor ik toch een gevuld programma tussen de pufjes voor m'n longen door heb!

Ik heb nu bij Vermaat, het restaurant een plekje gevonden waar niet alleen WiFi vrij is, maar ook een stopcontact in de buurt! Ik ben nieuwsgierig of en wanneer ik weer na de operatie een toetsje kan indrukken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten