woensdag 1 juni 2011

Pacemakers zijn geen peacemakers

23 mei ging het eigenlijk niet meer tijdens de revalidatie gym. De physiotherapeut zag dat en nam contact op met de locale cardioloog (Antonius Overvecht) en adviseerde me via hem naar 1e harthlup Nieuwegein te gaan. Wat er speelt is namelijk dat het hart voortdurend ongeacht insappning of rust op minstens 100 slagen per minuut werkt. En dat put op de lange duur werkelijk uit, want de ademhaling probeert ook aangepast aan de hoge hartslag te werken; resultaat steeds (ook 's nachts buiten adem).

Zo gezegd dus zo gedaan en naar Nieuwegein getogen (autorijden kost weinig inspanning en dat werd wel verantwoord gevonden).  Daar heb ik het probleem uitgelegd en gevraagd of ook de pacemaker kon worden uitgelezen. Bloeddruk en hartslag meten, röntgen foto maken, pacemaker uitlezen en afspraak voor de volgende dag voor een echo resulteerde in een advies van de zaalarts die het in het team besproken had, dat ik een betablokker (metropolol)  en plaspil (Fenumeside) zou krijgen, want het ritme is te hoog en er het hart toonde capaciteits problemen om ook vocht af te voeren (bloed dus).
De echo leverde een bespreking op de volgende dag met een cardioloog die vertelde dat het hart inderdaad weinig capaciteit heeft. Ook vertelde hij me dat de operatie als geslaagd mag worden beschouwd qua klepgedrag. Aortaklep erkt prima en de mitralis klep lekt nauwelijks meer (1 op schaal van 4, dus gelijk aan toen ik net het hartinfarct gehad had).

Voor wat betreft de snelle hartslag die komt zoals eerder gemeld door paces uit de boezem. Wel relatief erg verdacht regelmatig (in vergelijking met vroeger) en steeds zo'n 100 slagen/min.
Dat ontlokte me de vraag of dat door de pacemaker komt? Inderdaad vraagt het lichaam meer dan normaal (net als bij het oplopen van een trap) en gaat de pacemaker naar verhouding meer paces geven. Eigenlijk krijg ik twee verschillende antwoorden over de oorzaak van het hoge ritme.
De boezem die pacet en de pacemaker die pacet. Hij vergeleek de paces vanuit de boezem met fibrilleren (veredeld fibrilleren meen ik me te herinneren).

De medicijnen hielpen leek het eventjes. Veel plassen en lagere frequentie. Vanochtend om zes uur was het weer 110 in bed. De vraag die bij me opkomt is hoe zou het zijn als we die pacemaker eens uitzetten? Mijn hart genereerde via de sinus knoop zo'n 40 paces/min. Dat is te weinig om je lekker bij te voelen in normale situatie. Echter zou ik wel eens willen weten of die paces uit de boezem komen of toch stikum weer van de AV knoop (via de bindel van HIS) die misschien toch weer geleid?

Het echte probleem is dat voor elke vraag ik een afspraak moet maken met de cardioloog of weer naar 1e harthulp moet....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten